Festészet nem középiskolás fokon
Látogatás Raffai Kinga képzőművész és növendékei műtermében

Szombaton mint kiállító képzőművészt köszöntötte a Miskolci Nemzeti Színházban a Páholy-parti közönsége. De hétfőn már tanárként találkozunk Raffai Kingával. Főállásban az Eötvös József Szakközépiskola tanára. A színházban pedig japán témájú batikjai láthatók.
    - Diákkoromban nagyon sok minden foglalkoztatott. Érdekelt például a zene. Még táncdalfesztiválon is indultam. Táncoltam, és foglalkoztatott a képzőművészet is. De talán a véletlennek köszönhető, hogy éppen ezen a pályán találtam meg az önkifejezés lehetőségét - mondja a művész.

Érettségi után földrajz-testnevelés szakra adta be a jelentkezési lapját, végül a földrajz mellé kénytelen volt másik szakot választani.
    - Visszatekintve az elmúlt évekre, talán egyszerűnek tűnik minden. Pedig mindkét gyermekem a főiskola ideje alatt született. Úgy jártam Egerbe, hogy közben a családomról is gondoskodni kellett. Persze a férjem, amiben tudott segített.

A főiskola befejezése után végzettségének megfelelően tanított, de közben egyre több mondandó fogalmazódott meg benne. Így szeretett volna minél több időt a saját munkájára fordítani.
    - Nehezen szántam rá magam, hogy újra tanítsak. Persze ez egészen más, mint egy általános iskola. Negyvenöt percben semmit nem lehet csinálni. Ide viszont minden diák azért jön, mert érdekli a képzőművészet és talán ezen a pályán szeretne továbbtanulni. Itt hétórás foglalkozások vannak, így már el lehet mélyülni egy-egy témában.

Mutatja is a növendékei munkáit. Akvarellek, homlokzattervek, tűzzománcok, festett üvegablakok, portrék és batikképek is.
    - Nem tartozik szigorúan a tananyaghoz, de igyekszem minél több technikával megismertetni a növendékeimet. Ha iparművészeti vagy képzőművészeti főiskolára jelentkeznek, ott mindjárt portréval kezdik a felvételit. Azokat viszont, akik nem tanulnak tovább, fel kell készíteni az önálló életre is. Talán csúnyán hangzik, de önmaguk menedzserének kell lenniük, el kell adni a munkáikat. Már az érettségi témák is olyan konkrét tervek, amelyek adott esetben megvalósíthatóak. Az épületek tulajdonosaival, fenntartóival el kell fogadtatni, hogy beavatkozásunkkal értékesebbé, szebbé tehető az omladozó oromzat, a jellegtelen homlokzat. Nekünk abban a szerencsében van részünk, hogy bekapcsolódhatunk az épület-felújításokba is.

Egyenlőre az iskolai műteremben várják az utazást azok a mennyezetdíszek, melyek a szlovákiai Páskaháza református templomába készültek.
    - Úgy tervezzük, hogy a tavaszi szünetben megyünk ki Szlovákiába. Akkor kerülnének a helyükre ezek a festmények, és akkor festenénk meg a karzatra tervezett faborítást. Egyenlőre várjuk a püspök úr áldását. Megküldtük a terveket, a részletes dokumentációt, a fényképeket. Mivel református templomról van szó, talán szokatlan ez a gazdag díszítés, de reméljük a páskaháziaknak tetszeni fog a munkánk …

Ez a templomrekonstrukció, de maga a tanítás is megcsonkítja az önálló alkotásra fordítható időt. Viszont ennek is megvan a maga haszna. Ha nem tanítana, nem született volna meg a színházban látható kiállítás sem.
    - Tulajdonképpen egyik tanítványom, Berki Tünde sikerének köszönhetem, hogy kijutottam Japánba. Egy nemzetközi pályázaton elért eredményéért kaptuk a meghívást. … Japánban hatalmas kultusza van a textilfestésnek! A színházi kiállítás hirtelen jött, pedig szerettem volna a batikképekhez japán miliőt teremteni. Talán majd a következő kiállításon …

Észak-magyarország, 1996. január, Filip Gabriella


Válogatott bibliográfia - Címoldal